Jak budować zaufanie w mediach społecznościowych?

Według irlandzkiego przysłowia „kiedy pojawia się nieufność, miłość gaśnie”. Jest to dobrym przypomnieniem dla każdego, kto zajmuje się mediami społecznościowymi, ale zależy mu tylko na liczbie otrzymanych lajków. To samo dotyczy właścicieli marek, którzy chcą, aby ich produkty były kochane za wszelką cenę. Jeśli jednak jeden z tych produktów jest krytykowany przez klienta, nie oferują żadnej rekompensaty. Niestety, wiele osób korzysta z popularnych platform tj. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, aby rozszerzyć swoją popularność bez poważnego rozważenia długoterminowych konsekwencji. Budowanie zaufania w mediach społecznościowych jest kluczowe. Uważni powinni być zwłaszcza Ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Dlaczego? Ponieważ każde konto firmy czy osoby jest wizytówką firmy lub osoby. Często wirtualne profile są jedynymi nośnikami treści, dzięki którym ludzie poznają Ciebie, Twoje usługi, itp. Na pewno nie jest łatwo zbudować zaufanie w mediach społecznościowych. Wymaga to od nas sumiennego działania i dużej dozy cierpliwości. Tutaj z pomocą przychodzi nasz artykuł. Został tak zaprojektowany, by bardziej przybliżyć Ci tę kwestię. Znajdziesz tu kilka wskazówek dotyczących treści, spójności, interakcji z odbiorcami i bezpieczeństwa. Nie musisz być właścicielem marki, ani prowadzić działalności gospodarczej. Nasze wskazówki mogą być przydatne dla każdego, kto chce sobie zapewnić trwałą i niezawodną obecność w Internecie.
Spis treści
Jak zostać menedżerem mediów społecznościowych?
Zarządzanie mediami społecznościowymi to wspólne określenie wszystkich działań związanych z tym, jak powinny być tworzone konta i witryny w mediach społecznościowych.
Zadbaj o swoje treści
Jeśli chcesz, aby inni zwracali na nie uwagę, zacznij od samodzielnego ich tworzenia. Czy kiedykolwiek natknąłeś się na posty promocyjne wyglądające, jak źle wygenerowane przez jakiegoś bota? W takich pseudo postach nie można znaleźć żadnych istotnych informacji o produkcie lub usłudze. Media społecznościowe to jeden z lepszych nośników do rozpowszechniania różnego rodzaju treści. Na początku lata 2021 roku wszystkich użytkowników tych platform oszacowano na około 4,5 miliarda. Wiedząc to, wyobraź sobie ogromny potencjał ich oddziaływania. Wynika on również z większej dostępności i mobilności Internetu niż dotychczas. Ludzie nie muszą nawet ponosić żadnych kosztów, aby uzyskać dostęp do podstawowych funkcji tych platform. Jednak popularność i darmowy dostęp nie powinny oznaczać niskiej jakości. Pamiętaj zatem, że jeśli nie potraktujesz dobrze swoich postów, nikt inny też tego nie zrobi. Zaufanie do mediów społecznościowych zawsze zaczyna się od dobrze przygotowanych treści. Poświęć trochę czasu na przygotowanie swoich postów – nawet prostego zdjęcia lub ogłoszenia składającego się z trzech słów. Niekoniecznie musisz używać wyrafinowanych filtrów Photoshopa. Nie chodzi też o posługiwanie się językiem na poziomie pracy doktorskiej. Po prostu postaraj się, aby Twój post był atrakcyjny, czytelny i szczery. Pokaż pewny siebie, ale przyjazny styl. Pokaż, że wierzysz w to, co robisz. Takie działanie pomoże Ci w zdobyciu zaangażowania odbiorców Twoich treści.
Spójność w mediach społecznościowych
Wybierz spójność ponad ilość. Spójność to kolejna obowiązkowa pozycja, obok starej dobrej zasady „jakość nad ilością”, która została wspomniana wcześniej. Jasne, mogą zdarzyć się okresy, w których będziesz częściej publikować- np. święta czy Nowy Rok zwykle skutkują to większą aktywnością w mediach społecznościowych. Niemniej powinieneś dążyć do utrzymywania stabilnego poziomu obecności w mediach społecznościowych. Jeśli jednego dnia podzielisz się trzystoma wspaniałymi wiadomościami, a potem będziesz milczeć do końca miesiąca, ludzie Cię nie zrozumieją. Co gorsza, będzie im trudno Ci zaufać. W takiej sytuacji Twoja dostępność i niezawodność stałyby się wątpliwe. Wówczas Twoi obserwatorzy i potencjalni klienci nie będą chcieli tracić czasu. W końcu zapomną o Tobie i zaczną szukać bardziej zrównoważonych alternatyw.
Dlaczego media społecznościowe są ważne dla firm?
Media społecznościowe to ważny element dzisiejszego cyfrowego świata. Pojawia się tu pytanie – jak często powinienem publikować, aby budować zaufanie w mediach społecznościowych. Nie ma na to ostatecznej odpowiedzi. Idealna częstotliwość publikowania będzie zależeć od kilku zmiennych: Twoja nisza, cele, profil odbiorców – to pierwsze czynniki, które przychodzą na myśl. Częstotliwość publikacji powinna także zależeć od poszczególnych platform. Możesz zdecydować się na 5 tweetów dziennie na Tweetterze. Taka liczba może jednak być za duża na innej platformie tj. Instagram. Dlaczego? Ponieważ na Instagramie posty są zwykle gęstsze. Oznacza to, że zawierają więcej szczegółów. Niezależnie od wybranych mediów społecznościowych, postaraj się publikować coś raz dziennie lub przynajmniej co drugi dzień.
Bądź obecny w mediach społecznościowych
Bądź obecny i dostępny. Jak wspomniano wcześniej, dostępność jest ważnym elementem budowania zaufania do marki. Nie możesz po prostu podzielić się jakąś treścią, a potem zniknąć we mgle. Pamiętaj, że starasz się tu budować świadomość marki. To nie jest coś, co można osiągnąć tylko dzięki fajnie wyglądającemu logo i kilku fantazyjnym produktom. Za nimi musi być ktoś, a mianowicie Ty. Musisz być obecny i otwarty. Rzeczywiście, będziesz otrzymywać różne pytania dotyczące Twoich postów, a tym samym Twojej marki. Innym razem ludzie będą Cię chwalić, a może nawet narzekać na Twoje produkty. Powinieneś słyszeć ich głosy i odpowiednio wchodzić z nimi w interakcje. Czy ktoś pochwalił najnowszą linię Twoich produktów? Okaż mu swoją wdzięczność, przynajmniej zostawiając odpowiedź pod jego komentarzem. Czy otrzymałeś jakąś krytykę? Bądź wystarczająco dojrzały, aby odpowiedzieć na nią z minimum taktu. Jeśli natomiast klient lub obserwujący ma rację, miej odwagę to zaakceptować. Rozważ, jaką rekompensatę lub rozwiązanie możesz mu zaoferować. Jeśli ktoś nie ma racji lub jest niesprawiedliwy, tak się też zdarza, podejmij cywilizowaną i konstruktywną dyskusję. Ostatecznie jest to kwestia dalszych działań związanych z Twoją marką. Co więcej, Twoja strona w mediach społecznościowych może działać jako linia obsługi klienta. Jeśli nie masz ochoty się tym zająć, możesz to zadanie zlecić komuś innemu lub zatrudnić menedżera mediów społecznościowych. Nie zostawiaj swojego konta bez opieki.
Najlepsze rozszerzenia Chrome do marketingu w mediach społecznościowych
Szukasz dodatkowych wskazówek, które urozmaicą Twoją obecność w mediach społecznościowych? Jeśli tak, to już czas na nieco staroświecką, ale skuteczną wskazówkę. Opublikuj pozdrowienia w specjalne dni i święta. Wciąż jest wiele osób, które ucieszą się z takich drobnych gestów.
Zaangażowanie w media społecznościowe – zachęć odbiorców do udziału
Zobaczmy, czego jeszcze potrzebujesz, aby zbudować zaufanie w mediach społecznościowych. Wspomnieliśmy już o interaktywności. Każdy proces budowania marki wymaga pewnej wzajemności. Nie można oczekiwać, że uda się zbudować świadomość marki bez „przekazywania mikrofonu innym”. Byłoby to po prostu sprzeczne z definicją świadomości marki, prawda? Kim w ogóle są ci inni? Klienci, obserwujący, a nawet konkurenci. To jedynie kilku z nich. Innymi słowy ci, którzy są zaangażowani w Twoją markę w taki czy inny sposób. Czy masz już pomysły na to, by uczestniczyli w Twojej brandingowej podróży? Jeśli jeszcze nie, oto kilka opcji.
- Zbierz recenzje. Być może udało Ci się zaistnieć w znanej marce medialnej – strona internetowa, gazeta, telewizja, itp., ale nie zapominaj, że nic nie zastąpi informacji zwrotnej pochodzącej od prawdziwych, zwykłych ludzi, czyli od Twoich klientów. To oni będą mieli codzienne i autentyczne doświadczenia z Twoimi produktami. Wystarczy poprosić o ich recenzje. Możesz stworzyć stronę lub sekcję poświęconą ocenom i referencjom.
- Zezwól na treści generowane przez użytkowników. Załóżmy, że jeśli jesteś właścicielem kawiarni, możesz poprosić odwiedzających o udostępnienie zdjęć i / lub filmów z Twojej lokalizacji. To samo dotyczy prawie każdego rodzaju produktu lub usługi. Materiał zebrany od Twoich klientów doda im autentyczności. Dodatkowo możesz zachęcić ich do udostępniania hashtagów związanych z kampaniami Twojej marki.
- Użyj wezwania do działania (CTA). Motywuj ludzi do natychmiastowej odpowiedzi przez prezenty, oferty limitowane, materiały do pobrania, nagrody za subskrypcje, itp.
Żyj, pozostań przy życiu
Wydarzenia na żywo to jedna z najlepszych taktyk budowania zaufania w mediach społecznościowych. Na przykład wiele kont na Instagramie zwiększyło swoją popularność od czasu udostępnienia funkcji video na żywo w 2016 roku. Teraz Twoja kolej na dołączenie do tego klubu. Wykorzystaj okazję, by spotkać się ze swoimi obserwatorami w bardziej bezpośredni sposób. Zaoferuj im ciepłą i serdeczną atmosferę, bądź otwarty na ich pytania, sugestie i krytykę. Może nawet uda Ci się urozmaicić wydarzenie minikoncertem lub innymi niespodziankami. Dobrze zorganizowane wydarzenia mogą zdziałać cuda dla Twojego wskaźnika zaangażowania.
Zapewnij bezpieczne środowisko
Produkty wysokiej jakości – gotowe,
Posty wysokiej jakości – gotowe,
Relacje publiczne wysokiej jakości – gotowe.
Co dalej? Zapewnienie, że Twoi obserwatorzy zawsze będą czuli się bezpiecznie podczas przeglądania Twojego profilu. Zachowaj ostrożność, przekierowując ich do jakichkolwiek materiałów online. Jeśli dołączasz linki do swoich postów, upewnij się, że działają one poprawnie. Powinieneś także sprawdzać swoją stronę tak często, jak to możliwe. Oczywiście, nie chciałbyś, aby odwiedzający Cię użytkownicy wylądowali na nieważnej lub przestarzałej stronie. Częstymi problemami są witryny fishingowe, wirusy witryn internetowych i wadliwe adresy url. Nie ma w 100% skutecznego sposobu na ich uniknięcie. Możesz jednak zrobić wszystko, co w Twojej mocy, aby trzymać je na dystans. W utrzymaniu bezpieczeństwa i aktualności Twojej strony internetowej pomoże Ci regularne kontrolowanie linków i wezwań do działania dodawanych do Twoich postów. Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku witryn partnerskich. Twoje polecenia powinny być co najmniej tak samo wiarygodne, jak Ty.